De voor- en nadelen van een leasefiets

De voor- en nadelen van een leasefiets

Gepubliceerd: 15 januari 2020

Onlangs verscheen in de media dat de fietsenbranche zich opmaakt voor een ware run op elektrische fietsen in 2020. Dit dankzij de nieuwe leaseregeling die het éxtra voordelig maakt om een elektrische fiets te rijden. Maar zitten er ook nadelen aan zo’n elektrische leasefiets? En gelden op een elektrische fiets dezelfde regels als op een ‘normale’ fiets? Wij zetten de voor- en nadelen voor u op een rij.

Elektrische fiets leasen in 2020

Om fietsen te stimuleren, is 2020 gestart met een nieuwe leaseregeling voor fietsen. Niet zo gek, want de aanschafprijs van een elektrische fiets is flink. Krijgt u via uw werk een leasefiets? Dan betaalt u jaarlijks 7% bijtelling. Dit betekent dat u jaarlijks 7% van de waarde van de fiets bij uw inkomen optelt.

Brancheverenigingen Bovag en Rai verwachten dat er hierdoor dit jaar zo’n 150.000 extra e-bikes over de toonbank gaan.

Voordelen

1. Lage kosten: u betaalt geen hoge aanschafkosten. Afhankelijk van uw inkomen kost een gemiddeld model elektrische fiets u ongeveer 5 euro per maand. Gebruikt u vaker de leasefiets dan de auto? Dan bespaart u ook nog eens flink op brandstofkosten.

2. De service: onderhoud, reparatie, pechhulp en een verzekering tegen diefstal en schade. Alles zit in één pakket. U hoeft zich dus nergens zorgen over te maken en komt niet voor onverwachte verrassingen te staan.

3. Gezond: fietsen is gezond. Maar niet alleen ons lichaam gaat hierop vooruit. Ook het milieu! Door te kiezen voor de fiets in plaats van de auto, stoot u veel minder CO2 uit.

Nadelen

1. Geen reiskostenvergoeding: kreeg u hiervoor nog een reiskostenvergoeding? Dan is de kans groot dat deze komt te vervallen. Uw werkgever betaalt tenslotte al voor uw leasefiets. Bent u van plan de auto af te wisselen met de fiets? Dan kan dit nadelig uitpakken. Reken dus uit wat voor u voordelig is.

2. Geen eigendom: na de looptijd van het leasecontract is de fiets niet uw eigendom. U krijgt dus ook niet de eventuele restwaarde. Schaft u zelf een fiets aan, dan kunt u ervoor kiezen om de fiets weer te verkopen en houdt u hier nog wat geld aan over.

3. Lange termijnkosten: geen reiskostenvergoeding, geen restwaarde en toch een klein vast bedrag per maand. Over een langere periode lopen deze kosten wel op. Afhankelijk van de categorie elektrische fiets, kan het voordeliger zijn om er zelf een aan te schaffen.

Verkeersregels

De regels voor ‘elektrische fietsers’ zijn hetzelfde als de regels voor normale fietsers. Uw fiets heeft geen kenteken. Daarnaast moet u op het verplichte fietspad rijden. Tenminste, zolang u niet harder kunt dan 25 km per uur. Fietsen die sneller zijn vallen onder de categorie ‘speed-pedelec’. Hiervoor gelden andere regels.

Veiligheid

Let wel op! Op een elektrische fiets gaat u een stuk sneller dan op een normale fiets. Dat vraagt ook om een andere houding in het verkeer. U bent niet verplicht om een helm te dragen, maar houd wel rekening met uw veiligheid. Op afstand kan niet iedereen zien dat u op een elektrische fiets zit. Even snel oversteken? Beter van niet. Mocht u toch betrokken raken bij een ongeval dan bent u als fietser beschermd in het verkeer. Dat betekent dat u bij een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig bijna altijd recht heeft op een letselschadevergoeding. Ook als u zelf (deels) verantwoordelijk bent voor de aanrijding.

Conclusie: wel of geen leasefiets?

Een mooi initiatief dus, die leasereling. Maar houd rekening met uw veiligheid. Ga eens langs een fietsenwinkel om een proefritje te maken. Zo komt u erachter of de elektrische fiets iets voor u is! En pak wel eerst uw rekenmachine erbij voordat u ja zegt. Op lange termijn is de leasefiets vaak toch niet de voordeligste optie. Weten wat voor u de beste optie is? Gebruik deze handige rekentool van de Fietsersbond.